In het Paul Krüger wildpark - Reisverslag uit South African National Tuberculosis Settlement, Zuid-Afrika van William Romijn - WaarBenJij.nu In het Paul Krüger wildpark - Reisverslag uit South African National Tuberculosis Settlement, Zuid-Afrika van William Romijn - WaarBenJij.nu

In het Paul Krüger wildpark

Door: William

Blijf op de hoogte en volg William

28 Januari 2014 | Zuid-Afrika, South African National Tuberculosis Settlement

Op dinsdag 7 januari zijn we vanaf ons vakantiehuisje aan de kust vroeg vertrokken naar het Paul Kruger wildpark (415 km lang en gemiddeld 75 km breed), omdat we zo'n 800 kilometer moesten rijden. Het was een hele reis.
Halverwege kwamen we er achter dat we eigenlijk te laat aan zouden komen bij het hek van het Paul Krügerpark. Daarom hebben we onderweg de manager gebeld van het park en ze zouden alles voor ons regelen. Dus wij onze weg weer vervolgen. Onderweg hebben we nog wat boodschappen gedaan bij een hele grote superspar. We kochten wat brood, eieren en wat vlees, omdat we wisten dat we een barbecue hadden bij de tent. We kwamen zo rond 9 uur 's avonds bij het park aan. Gelukkig was inderdaad alles geregeld en verwachten ze ons nog na sluitingstijd. We konden dus zo naar binnen en kregen gelijk de sleutel mee van onze tent. Het was even zoeken naar de tent. Toen we hem gevonden hadden, hebben we de auto uitgepakt en zijn we gelijk gaan slapen.

Op woensdag 8 januari zijn we vroeg opgestaan en hebben lekker gegeten. We moesten eerst naar de receptie om de toegang tot het park te regelen. Het was een heel gedoe, maar uiteindelijk kwam het voor elkaar. Werner moest 4x minder entree betalen omdat Ardjan en ik geen Zuid-Afrikaans paspoort hadden. We zijn daarna gelijk het park ingereden. Onze tenten waren namelijk al in het Krugerpark. We konden het park in en uit wanneer we wilden.
We stuitten gelijk op een groepje leeuwen. Alleen konden we ze slecht zien, omdat ze ver weg lagen. We zagen veel dieren, zoals bokjes, neushoorns, nijlpaarden, buffels, zebra's, giraffen en veel mooie vogels.
's Middags zijn we naar de spar gegaan die in de buurt was. Daar kochten we nog eens 60 eieren, omdat we veel "scrambled eggs" wilden maken. Ook kochten we zo'n 6 kilo vlees; we dachten dat we daar wel genoeg aan zouden hebben. Toen we terug in het park waren, hebben we nog zo'n anderhalf uur in het park gereden en hebben we 's avonds een paar stukken vlees gebraaid. De avonden/nachten brengen we in omheinde kampementen, zodat we niet aangevallen kunnen worden door wilde dieren.

Donderdag 9 januari zijn we vroeg opgestaan, omdat we dieren wilden gaan spotten. Bij de receptie hing een bord waarop we konden zien waar de meest bijzondere dieren zich bevonden. Wij wilden proberen een jachtluipaard te spotten, dus hebben we een mooie route uitgestippeld en zijn die gaan rijden. Jammer genoeg hebben we geen luipaard gezien. 's Middags hebben we weer vlees gebraaid en ook weer een route gereden door het park. We zijn naar een uitstapplaats gereden waar we uitkeken op een watertje waar allemaal nijlpaarden zwommen.
's Avonds hebben we al het vlees opgebraaid. Er kwam zelfs een hyena op af die aan de andere kant van het hek de hele tijd naar ons en het vlees stond te staren. Omdat we de volgende morgen weer vroeg wilden vertrekken, hebben we 's avonds de tassen en auto al ingepakt.

Op vrijdag 10 januari zijn we weer vroeg vertrokken. Gelukkig was deze reis niet zo lang; na een uur of 6 kwamen we thuis aan.